OUTPUT/PUBLICATIONS

New Paper: "Urban (Digital) Play and Right to the City: A Critical Perspective"


Eunice Castro Seixas, the PI of CRiCity Project,  published a new paper about urban play and the right to the city, in the Journal ‘Frontiers in Psychology’ (Scopus, Quartil 1).



Citation:

Castro Seixas E (2021) Urban (Digital) Play and Right to the City: A Critical Perspective. Front. Psychol. 12:636111. doi: 10.3389/fpsyg.2021.636111

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.636111

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New issue of the publication Cadernos da Pandemia by CRiCity Researchers

It is already online the volume 6 of Cadernos da Pandemia on the subject of “Crianças na Cidade em Tempos de COVID-19: Reflexões a partir da investigação em espaços públicos no Porto e em Lisboa”/”Children in the City in Times of COVID-19: Reflections from research in public spaces in Porto and Lisbon”.



This volume was organized by Eunice Castro Seixas and includes texts written by João Teixeira Lopes, Eunice Castro Seixas, Benedita Portugal e Melo, Júlia Rodrigues, Lígia Ferro, Niccolò Giacchetta, Sara Calado Gonzalez e Paulo Castro Seixas.

Cadernos da Pandemia is a publication of the Instituto de Sociologia da Universidade do Porto (IS-UP). This volume 6 presents works carried out under the CRiCity project in Lisbon and Porto.



http://isociologia.up.pt/pt-pt/noticia/os-cadernos-da-pandemia-volume-6


Resumo

Este volume 6 da publicação do IS-UP ‘Cadernos da Pandemia’ tem como tema “Crianças na cidade em tempos de Covid-19: Reflexões a partir da investigação em espaços públicos no Porto e em Lisboa”. Reúnem-se aqui um conjunto de análises e ‘reflexões’ a partir do trabalho de campo realizado pelos investigadores do Projeto CRiCity “As crianças e o seu direito à cidade: Combater a desigualdade urbana através do desenho participativo de cidades amigas das crianças” (Referência PTDC/SOC-SOC/30415/2017). Os textos incidem sobre diferentes aspetos da relação das crianças com a cidade, que vão desde o modo como a etnia, a identidade racial e a classe social pautam o uso do espaço e a sociabilidade nos parques urbanos analisados, antes e após a emergência da pandemia, a uma discussão de questões mais concetuais como o direito das crianças à cidade na sua relação com a resiliência urbana em tempos de pandemia, ou ainda a uma descrição e análise dos desafios que a pandemia e o confinamento trouxeram à própria investigação. Apesar desta diversidade de temas, os autores partilham entre si a abordagem etnográfica, o foco nas crianças como sujeitos sociais e políticos e produtores de conhecimento e um desejo de pensar a cidade e a pandemia com as crianças. Pensamos que este volume dos ‘Cadernos da Pandemia do ISUP’ pode interessar não apenas aos investigadores nesta área, mas a todos os que são pais, cuidadores, ou trabalham com crianças neste contexto de pandemia.



Palavras-Chave: crianças, cidade, parques urbanos, pandemia, Covid-19


Abstract

This volume 6 of the IS-UP publication ‘Cadernos da Pandemia’ has the theme “Children in the city in times of Covid-19: Reflections from research in public spaces in Porto and Lisbon”. A set of case-studies and ‘reflections’ is presented here, arising from the fieldwork carried out by the researchers of the CRiCity Project “Children and their right to the city: Combating urban inequality through the participatory design of cities friendly to children” (Reference PTDC / SOC-SOC / 30415/2017). The contributions focus on different aspects of children's relationship with the city, including the question of how ethnicity, racial identity and social class influence the use of space and sociability in the analyzed parks, before and after the emergency of the pandemic, a discussion of more conceptual issues such as children's right to the city in its relationship with urban resilience in times of pandemic, and an analysis of the challenges that the pandemic and confinement brought to scientific research with children. Despite this diversity of subjects, the authors share among themselves the preference for an ethnographic approach, the focus on children as social and political subjects and producers of knowledge, and a desire to think about the city and the pandemic with children. We believe that this volume of the IS-UP publication ‘Cadernos da Pandemia’ may be of interest not only to researchers in this area, but to everyone who is a parent, caregiver, or is working with children in this context of COVID-19 pandemic.

Keywords: children, city, urban parks, pandemic, Covid-19

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Special number of Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto by CRiCity Researchers

CRiCity researchers organized a special number of Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto on the theme of “Direitos das crianças: abordagens críticas a partir das ciências sociais”/Children’s Rights: critical approaches from the social sciences”.

Barbosa, Inês; Lopes, João Teixeira; Ferro, Lígia; Seixas, Eunice Castro; Seixas, Paulo Castro (2020), “Nota de apresentação. Direitos das crianças: abordagens críticas a partir das ciências sociais”, Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Número Temático - Direitos das crianças: abordagens críticas a partir das ciências sociais, pp. 5-14.
DOI: https://doi.org/10.21747/08723419/soctem2020na

http://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/issue/view/670

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CRiCity researchers recently published two papers in peer-reviewed indexed journals :


Seixas, P. C., Baptista, L., & Dias, R. C. (2020). Sociometrias territoriais de participação cidadã: mapas de Kernel como ferramenta de apoio ao planejamento estratégico municipal. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 12, e20190249. https://doi.org/10.1590/2175-3369.012.e20190249

This paper focuses on participatory planning and territorial sociometries, reporting and analyzing results of a partnership with the Cascais Municipality (CM de Cascais), in a study coordinated by Paulo Castro Seixas.

Seixas, E., Tomás, C., & Giacchetta, N. (2020). OS JARDINS/PARQUES URBANOS DE LISBOA PELO OLHAR DE ADULTOS E PELA AÇÃO DAS CRIANÇAS. PráXis Educacional, 16(40), 134-163. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6890

This paper analyzes the way children and adults perceive and experience two different public spaces in the city of Lisbon: Jardim Vasco da Gama, in Belém and the urban park of Quinta das Conchas, in Alta de Lisboa, from fieldwork coordinated by Eunice Castro Seixas.